Matej Feszanicz

Photography / Post-production / Graphics

About MF, Contact,


Tiny People
Tiny People
Tiny People
Tiny People
Tiny People

Tiny People

2014

– kids, children, people, studio, portrait, love, tenderness, beauty, care, passion

V minulých dvou až třech dekádách došlo v naší zemi k naprostému úpadku portrétní a rodinné atelierové fotografie. Masivní rozvoj digitální fotografie umožnil začít fotografovat široké veřejnosti, a fotografem se stal doslova každý školák bez dostatečného výtvarného a odborného vzdělání. Vzniklo děsivé množství pochybných "fotoatelierů" a webových stránek nabízejících zejména portrétní a svatební fotografie osočujících jedna druhou z amatérizmu a předhánějícíchse osobním přístupem a profesionalitou. Přitom právě osobní a profesinální přístup musí být naprostou samozřejmostí a není potřeba se jimi ohánět. ■ Fotografie dětí obzvláště, dnes trpí nedostatkem kvalitního přístupu, promyšleného konceptu a výtvarné invence. Všudypřítomná kýčovitost a neosobní plitkost se stala téměř standardem, který zákazník nejen vyžaduje, ale považuje za samozřejmost. ■ Proto se ve své tvorbě snažím navrátit k základům. Svým klientům vždy nabízím něco, co nemá každý. Stejně jako i v jiných výtvarných oborech, i u fotografování dětí postupuji osvědčenou cestou: na základě představy klienta předkládám originální návrh podaný skicou na papír, která se následně konzultuje, doladí se detaily, připraví rekvizity a fotografická scéna, kde se již věnujeme danému konceptu. Nikdy neexperimentuji, vše musí být předem precizně připravené, to ovšem neznamená že nevyužívám neočekávaných nahodilostí, které mohou z původního konceptu částečně vybočit. ■ Klasický přístup k portrétovnání dětí mi přijde to nejpřirozenější co dětem i sobě můžeme dát. Nevidím žádný důvod, proč děti stylizovat do rolí přihlouplých andílků s umělohmotnými křídly, čertíků a jiné havěti nebo donekonečna opisovat okoukané pózy a kompozice. Každé dítě je naprostý originál, tak němu také tak přistupujme. Nejvýraznější vlastností dětí je totiž hravost, a i v obyčejné a zdánlivě banální fotografii dětského obličeje můžeme najít údiv, okouzlení, radost nebo tajemství a překvapení. ■ A nakonec pečlivý a uvážený výběr výsledných fotografií je velmi důležitou součástí celého procesu a kladu na něj maximální důraz — vybrat tu správnou fotku je alfa-omega fotografování a v dnešní době podceňovaná, nebo zcela opomíjená část. Následné precizní zpracování a profesionální retuš výsledných snímků je nejen samozřejmostí, ale v digitální době naprostou nutností, proto jí věnuji maximální důležitost a fotografie nikdy neodevzdávám, ani nezasílám k náhledu neupravené. ■